KMPL 3x3
25.9.2021 järjestettävä KMPL 3X3 -tapahtuma on pilottikutsuturnaus kaikille Suomen Koripalloliiton Pohjoisen alueen seuroille. Turnaus on seuroille/joukkueille ilmainen ja jokaisen sarjan voittaneelle joukkueelle jaetaan pokaali.
SARJAT JA ILMOITTAUDU
Myös yli-ikäisiä pelaajia voi olla joukkueissa. Yli-ikäisten pelaajien osalta noudatetaan Pohjoisen alueen ohjesääntöjä. Ilmoittautumistilanteen näet klikkaamalla yläpuolella olevia sarjoja.
Ilmoittautuminen tähän pilottiturnaukseen järjestetään koripalloliiton FIBA Organizer -ohjelman kautta.
SOLIDSPORT STRIIMI
Pelejä voit seurata kotisohvalta SolidSport LIVE-striimin välityksellä. Striimin katsomista varten tarvitset SolidSport-käyttäjätilin, mutta muuten striimi on maksuton.
- LIVE-striimi KENTÄLTÄ 1 (pelit ohi)
- LIVE-striimi KENTÄLTÄ 2 (pelit ohi)
TULOKSET
SÄÄNNÖT
1. PELI
Peliä pelaa yhteen koriin kaksi joukkuetta, joilla kummallakin on kolme pelaajaa kerrallaan kentällä. Pelissä noudatetaan FIBA:n virallisia sääntöjä näissä säännöissä mainituin tarkennuksin.
2. PELIKENTTÄ JA PALLO
Pelikentän koko on puolet normaalista koripallokentästä. Kenttään merkitään myös aloituspiste/-viiva. Mini-ikäisille vapaaheittoviiva teipataan kenttään 4 metrin etäisyydelle korilevystä. Minit (PU12/TU12) pelaavat 260 cm korkeaan koriin ja 5-koon pallolla. PU14/TU14 pelaavat 305 cm korkeaan koriin ja 6-koon pallolla.
3. Toimitsijat
Pelejä pelataan yhtä aikaa kahdella kentällä. Peleissä on tuomarit, jotka tuomitsevat ottelut. Peleissä on myös toimitsijat, jotka ylläpitävät pelitilannetta, aikaa ja rikkeitä Fiban 3×3 järjestelmään.
4. Pelaajat
Joukkueeseen pelissä kuuluu neljä (4) pelaajaa. Kolme (3) + yksi (1) vaihtopelaaja. Peli tulee aloittaa maksimissaan neljällä pelaajalla. Pelaajavaihtoja voi joukkueessa suorittaa pelien välillä.
5. Pelin pituus
Otteluaika on 10 minuuttia. Ottelun voittaa eniten pisteitä tehnyt joukkue tai se joukkue joka ensimmäisenä saa tehtyä 21 pistettä. Joukkueilla on oikeus 30 sekunnin aikalisään. Jatkoaika on 2 minuuttia. Jos peli päättyy jatkoajan jälkeen tasan ratkaistaan pelin voittaja vapari kisalla (paras yhdestä).
6. Pelimääräykset
Kotijoukkue aloittaa pelin. Peli alkaa aloittavan joukkueen syötöllä aloituspisteestä (vapaaheittoympyrän kaaren takaa, n. 6,5 m korirenkaasta). Hyökkäysaika on normaalisit 12 sekuntia, mutta tässä pilottiturnauksessa tätä ei kelloteta. Hyökkäysvuoro vaihtuu jokaisen hyväksytyn pelikorin jälkeen. Peli jatkuu suoraan koritilanteesta. Hyökkäävä joukkue on käytettävä palloa kolmen heittopisteen ulkopuolella. Puolustava joukkue saa puolustaa. Kiistapallotilanteissa aloitus annetaan aina puolustavalle joukkueelle. Korista saa yhden pisteen, kolmen pisteen viivan takaa tehdystä korista saa kaksi pistettä. Pelaajavaihtoja voidaan suorittaa vapaasti kaikkien pelikatkojen aikana.
7. Rikkomukset ja virheet
Kolmen sekunnin sääntö ei ole voimassa. Virheistä (pelaajien henkilökohtaiset virheet), rikkomuksista (esim. askelrike, kaksoiskuljetus) ja pallon joutuessa ulos kentältä rikkeen aiheuttaneen joukkueen vastustaja saa aloituksen aloituspisteestä. Ottelun tuomari voi omasta aloitteestaan puuttua tarvittaessa peliin. Koritilanne rikkeestä seuraa yksi vapaaheitto ja sen jälkeen myös aloitus samalle joukkueelle aloituspisteestä.
8. LISENSSIT
Tässä pilottiturnauksessa ei tarvitse olla voimassa olevaa 3×3 lisenssiä.