Nämä sosiaalisen median (some) ohjeet koskevat kaikkia sosiaalisen median kanavia, joissa esiinnytään seuran ja joukkueen/ryhmän nimellä.
- Seuran käytössä olevia sosiaalisen median palveluja ovat esim. Facebook, Instagram, X (ex-Twitter), YouTube, WhatsApp sekä Facebook Messenger.
- Seuran jäseniä kannustetaan jakamaan kuvia, videoita ja fiiliksiä seuran toiminnasta käyttäen esimerkiksi hashtageja #wildduckz ja #sinisorsat sekä lisäämällä jakoihin haluamiaan hashtageja. Seuran käyttämiä hashtageja löytyy seuran verkkosivujen alaosassa löytyvältä hashtaglistalta.
- Sosiaalisen median tilin voi ryhmälle/joukkueelle luoda joukkueenjohtaja (jojo), tai jos joukkueella ei ole jojoa, vastuuvalmentaja tai joukkueen yhteyshenkilö tai somevastaava.
- Joukkueen/ryhmän tunnuksista vastaa aina viime kädessä ryhmän/joukkueen joukkueenjohtaja, joka vastaa tilin sisällöstä, tietoturvasta ja käyttöoikeuksien jakamisesta. Jos joukkueella ei ole jojoa, on vastuuhenkilö joukkueen vastuuvalmentaja tai joukkueen yhteyshenkilö. Jos joukkueella on erillinen somevastaava, vastaa hän tilin sisällöstä.
- Joukkueet/ryhmät, joissa vähintään puolet jäsenistä ovat yli 13-vuotiaita, voivat luoda ryhmän sosiaalisen median palveluihin käyttäen seuran ja ryhmän/joukkueen nimeä. Joukkueissa, joissa joko kaikki tai suurin osa pelaajista ovat alle 13-vuotiaita, voi sosiaalisen median tili luoda joukkueen pelaajien huoltajien yhteisellä päätöksellä, esim. vanhempainillan yhteydessä tehdyllä päätöksellä.
- Alle 18-vuotiaiden vanhempia tulee aina tiedottaa etukäteen joukkueen/ryhmän tilin luomisesta sosiaaliseen mediaan.
- Seuran/jaoston/joukkueen/ryhmän markkinointi (kuten tapahtumat) aina siten, että mainos luodaan ensin seuran/jaoston/joukkueen/ryhmän some-tilille. Tätä kyseistä julkaisua voi tämän jälkeen kuka tahansa jakaa eri sosiaalisen median kanaviin (kuten omalle “seinälleen” tai FB-ryhmiin). Kyseisellä mallilla ohjataan liikenne seuran/jaoston/joukkueen/ryhmän some-tilille ja saadaan tilille näkyvyyttä sekä julkaisujen tavoittavuutta voidaan mitata paremmin.
- Joukkue/ryhmä voi myös sopia näiden ohjeiden lisäksi omat pelisääntönsä sosiaalisen median käytöstä.
- Joukkueen/ryhmän toiminnan loppuessa, tulee joukkueen sosiaalisen median tili sulkea vastuuhenkilön toimesta, tai siirtää seuran tai seuran toisen joukkueen hallintaan.
- Joukkueen/ryhmän kokonaisuudessaan siirtyessä jonkin toisen seuran alaisuuteen, ei joukkueella ole lupaa siirtää joukkueen some-tiliä uuden joukkueen alle kuin erillisestä sopimuksesta seuran kanssa.
- Jokainen pitää mielessä sen, että kaikki, mitä nettiin laitetaan, pysyy siellä.
- Kriisitilanteissa korjataan virheellinen tieto, pahoitellaan tapahtunutta ja otetaan aina yhteys viestinnästä vastaavaan hallituksen jäseneen.
- Edustetaan Kempele Wild Duckzia aina somessa arvojemme mukaisesti, positiivisesti ja hyvin käyttäytyen.